Les bases ecológiques de l'agricultura (ecològica)
Desenvolupament del cas
Al començament de la primera sessió es presenta el cas d’estudi i la problemàtica en què aquest s’emmarca. En aquest cas, l’agricultura ecològica en general i un camp de conreu de mandariners ecològics de Tarragona, en particular. El professor comença amb una breu presentació que inclou una breu introducció i contextualització del cas, (veure agricultura_presentacio.pdf). A partir d’això es concreta com es guiarà el desenvolupament del treball de reconversió a agricultura ecològica d’un cultiu de mandariners (veure agricultura_descripcio.pdf), en aquest document hi ha la presentació i objectius de l’informe, un llistat bibliogràfic consultable des de Internet i material de presentació pel professor). Als estudiants se’ls hi entrega un document amb els objectius del treball i especificant les tasques i preguntes concretes que es demana que resolguin (veure agricultura_PlaReconversio.pdf). Els alumnes disposen per realitzar el treball d’un fitxer amb les dades d’abundàncies de varies espècies d’artròpodes, tant de plagues (pugons, caparretes) com d’insectes beneficiosos (depredadors o paràsits) (veure plagasdepredadores.xls). Aquestes dades són la base a partir de la qual es desenvolupa una part important del cas. Tots els grups disposen inicialment de la mateixa informació.
Un cop formats els grups aquests treballen independentment, mentre el professor va passant de grup en grup per resoldre possibles dubtes o, en cas que sigui necessari, orientar les discussions cap als objectius proposats. De tant en tant es para la classe per posar idees o resultats en comú.
Les sessions estan separades en el temps, de manera que els grups poden, en cas que sigui necessari, reunir-se fora de classe o realitzar consultes per Internet, a la biblioteca, etc. No obstant, el cas està pensat per ser resolt, fonamentalment, a classe. S’ha vist que la disponibilitat d’ordinadors portàtils no és un obstacle en aquest sentit, ja que la proporció de portàtils per alumne és ja superior a 1:5. Esperem que aquesta proporció augmenti en els propers anys, per la qual cosa el cas d’estudi es podrà desenvolupar encara més fàcilment a l’aula.
Els alumnes disposen d’una setmana addicional després de la darrera sessió per entregar un breu informe (de com a màxim 1,000 paraules) responent breument a les qüestions plantejades a la primera sessió.